American Bob

Fotografije uz članak 1
13.06.2017

Roman istovremeno fantastičan, političan i virtualan, koji se može čitati poput krimića, prije svega interaktivan, ''Google'' provjerljiv. Originalno djelo koje nema uzora u nekom prethodnom pismu, čita se u jednom dahu, ali teško zaboravlja. Radnja se odvija u New Yorku, Second Lifeu, Panami, Londonu, Ateni, Istanbulu, Tokiju …



r. sc. Denis Peričić

profesionalni književnik i književni kritičar

Najaktualniji roman hrvatske (i ne samo hrvatske) književnosti

 

Recenzija rukopisa kratkog romana American Bob autora Darka /Pere/ Pernjaka

 

 

Darko /Pero/ Pernjak, koprivnički književnik srednje generacije, autor je već uistinu respektabilnog proznog opusa od desetak raznovrsnih knjiga proze, romana i zbirki priča, koje bi, u neko po književnost sretnije vrijeme, zacijelo privukle i onu pozornost kritike i publike koju, zapravo, i zaslužuju. No, ma koliko nedostatna, i prethodna recepcija Pernjakova opusa – posebice njegovih knjiga Pozitivna nula, Škukešina, Sve Mirkove procesije ili, recimo, Slamka spasa – posvjedočila je već o piscu discipliniranih radnih navika i urednoga rukopisa koji je, unatoč iskrzanosti naše književne i književnokritičke scene, ostvario prepoznatljivu osobnu insulu literarne kreacije.

 

Uronjen gotovo uvijek u izrazito realistični literarni kontekst, bilo da je riječ o ovodobnoj tranzicijskoj stvarnosti (Pozitivna nula) ili rekonstrukciju određenih povijesnih temata (Sve Mirkove procesije), u svom novom kratkom romanu Bob (ili: American Bob, odnosno Američki Bob) Pernjak ostvaruje određeni iskorak, kako u „podrivanju“ – točnije: nadogradnji – svoga literarnog prosedea, tako i u formativnim segmentima, stilskima i kompozicijskima.

U smislu nekoga žanrovskog određenja – iako se nipošto ne radi o žanrovskom štivu – Bob je neka vrst izgledne, neposredno ostvarive, a možda već i ostvarene političke fikcije, pri čemu riječ „političke“ valja shvatiti u najširem društvenom kontekstu, a riječ „fikcije“ također u sličnom širokom određenju koje se odnosi prvenstveno na prozna djela a ne na žanr fantastike. Iako, dakle, ne oskudijeva antiutopijskim tj. distopijskim elementima, Bob je, u prvom redu, društvena satira. Satira usredotočena na jedan lik, ali satira s globalnim reperkusijama, satira toliko bliska stvarnosti da njezine humorističke aspekte prihvaćamo manje sa smijehom, a više sa – zebnjom.

 

Aktualnost – da, aktualnost je glavna odlika ove šokantne pripovijesti, aktualnost provedena do krajnjih konsekvenca i zacijelo neviđena u cijeloj svjetskoj, a kamoli u pospanoj hrvatskoj književnosti. Bob vehementno objedinjava i na poseban način interpretira vrijeme kaosa, ovo naše vrijeme orwellovskog „rata koji je mir“, možda jedino vrijeme u cjelokupnoj povijesti u kojemu se prijelomni događaji sve većom brzinom nižu bez ikakve protumačive geopolitičke i ine teorijski potkovane i/ili iskustvene smislenosti. Sve, sve što se u svjetskoj politici zbiva u posljednjih godinu-dvije, sve je izravno dotaknuto u Bobu, romanu u kojemu su likovi i neki od stvarnih svjetskih političkih lidera. Grčka kriza, turski prosvjedi, američka lobistička politika, korporatizam apsurdnih razmjera, financijski interesi koji brišu ideološke razlike i čine ih tek smiješnim kulisama pravih igara, nedemokratski uspostavljeni centri moći (donedavno tek „opskurne“ teme „konspirativne“ publicistike, a danas već vrlo činjenično dokazivi), virtualna stvarnost, naivnost programirano manipulirane mladeži, elektronički nadzor (antologijska sekvenca s Edwardom Snowdenom!), sve to, i štošta drugo, prelomljeno je kroz vješto literariziranu prizmu jedinoga, zapravo, mogućega recepta tumačenja ove naše faze kraja povijesti: da se, zapravo, radi o globalnom reality showu.

 

Osim što je nedvojbeno pogodio u pogledu aktualnosti, pa stoga i atraktivnosti teme, ali i pristupa, Pernjak se, štoviše, u Bobu oslobađa određene dosadašnje sputanosti koju su iziskivale pomne gradnje fabulā njegovih prethodnih romana te ovu pripovijest iznosi u furioznom tempu, ali unatoč tome na vrlo pregledan način.

Ukratko, najbolje Pernjakovo djelo do sada, zanimljiv predmet širih kritičkih analiza i potentan mamac za publiku, prije svega.

 

 

Pero Pernjak: American Bob

Darko Pero Pernjak koprivnički je književnik iza kojeg je objavljenih osam proznih djela, što romana što priča. Danas vam predstavljam njegov najnoviji roman u izdanju Naklade Vošicki. American Bob roman je koji je provjerljiv jer autor na kraju nudi popis web linkova koje čitatelj može dopuniti po vlastitom nahođenju, podižući tako interakciju s romanom na višu razinu. Roman se bavi glavnim likom, Bobom, koji je naizgled postigao sve u životu, putuje, radi i posjećuje svjetske metropole: Istanbul, New York, Atenu… Međutim, on unatoč uspjesima doživljava moralni pad i počinje preispitivati sebe i svoje okruženje. Pratimo njegova razmišljanja, ljude s kojima se susreće i događaje kojima svjedoči. Za njega se isprepliću dvije stvarnosti, ali on daje kritiku one stvarnosti u kojoj živi. To čini s dozom humora i ironije, s pomalo distopijskim shvaćanjima života, ali doživljava katarzu koja će mu ipak pomoći da pogleda u nešto svjetliju budućnost, a na kraju romana pronalazi i ljubav, što je još jedan pokazatelj poboljšanja. Moderne tehnologije, svemirska prostranstva, provjerljivi likovi, koncept reality showa ono su što čitatelja drži prikovanim od prve do zadnje stranice. Privlačan će biti i mladima koji barataju rječnikom tehnologije i sve češće posežu za multimedijskim sadržajima umjesto za pisanom riječju. Ovaj roman ujedinjuje i jedno i drugo i originalno je djelo u kojem se može iščitati viđenje svakodnevice, ali i njezina kritika. Darko Pero Pernjak napisao je pitko štivo, a American Bob, iako govori o ostvarenju američkog sna i materijalnog blagostanja, svojim je dvojbama i prikazom puta od moralnog pada do shvaćanja što je zaista bitno primjenjiv je na cijeli svijet.






* - obavezna polja