Ljerka Car Matutinović
IRONIJA POZITIVNE NULA
Darko Pero Pernjak, Pozitivna nula
“Je li prekasno za promjene?”, pita se
autor napetoga i dinamičnog romana (rekla bih: osviještenog!), koji,
kako plovi prema kraju, postaje sve živahniji, definitivno probuđen.
Kad bismo ga prema književnoteorijskom protokolu smjestili u prikladan
pretinac, bio bi to ljubavno-pustolovni roman, začinjen
modernim, uhodanim performansima, u kojima se događa
trendovski život: izazvani bankroti, namještene prodaje dionica, korumpirani
političari,
preplaćeni
menadžeri, netransparentna utrka za zmajevim repom i, kao šećer
za kraj: preljub, raspad obitelji, farsični
kopromisi... Čini
se da nam je sve to odnekud poznato i da smo zasićeni
time slušajući
vijesti ili čitajući
novine. A surfanje internetom posebna je priča.
Pa dok je ono prvo pomalo tjeskobno i beznadno, internetske storije donose
pregršt zlurade zabave. Eto, i sam autor ironično
se pita: “Gdje si bio? Nigdje! Što si radio? Ništa!” Iako je pred naše duhovno
oko sasuo otpatke nečijega životnog puta, koje onda vješto
pokušava skrpati, komponirajući neku vrstu životnoga patchworka
da bi se nastavilo nešto što sliči životu. Glavni je junak, protagonist,
neokrunjeni glumac u live life farsi Tiki Kaniški, papučar
domaćica,
prevareni suprug, naivac, a iznad svega dobar otac djece koja nisu njegova. Da,
upravo tako. Autor Darko Pero Pernjak poput čarobnjaka
stvara iluziju suživota izvlačeći iz rukava raznobojne rupce
da bi njima prikrio istinu, a onda ih odjednom odbacuje kako bi na svjetlo dana
ispala ogoljela životna zavrzlama u kojoj je žena bankarica, preljubnica i
šefica, a muž potaknutom dobrotom neočekivano postaje ocem djeteta
kojemu nije biološki otac. Na kraju pak na scenu stupaju svakovrsni kompromisi:
pridošlice se pridružuju obitelji, preljubnički
su grijesi oprošteni, svi se vole i žive u tragikomičnom
konkubinatu. Štoviše, Tiki postaje junak dana jer hvata opasnoga piromana.
Roman
Pozitivna nula mogao bi se osmisliti na daskama koje život znače,
ali i filmske sekvence pružile bi svojevrstan užitak publici, koja bi se
gledajući
ih zavaravala kako se to njima ne događa. Bio bi to neke vrsti
odušak za sve nedaće i teškoće
koje donosi svakodnevica. Život je, prema autoru, pun neželjenih prijetvorbi,
samo što se neki s mukom zadrže na pozitivnoj nuli, a neki definitivno odu u
minus. A iza svega je “duboki istinski žal zbog promašenog života”. Doista,
teško je biti “pravim čovjekom na pravom mjestu”. Tiki Kaniški osjećao
se kao nakon ugriza tarantule. Otrov se širio polako oduzimajući mu
volju za životom. On nije bio, niti će biti onaj “iz prvoga reda”. Sve je
bilo uzalud: “Kopnio je. Meso mu se otapalo oko kosti. Uskoro će se
poravnati s ležajem, ishlapiti u patuljastu mumiju. Ostat će mu
samo glava, poput trofeja što ga neki tamo amazonski ljudožderi ostavljaju od
svojih žrtvi. Oživjeti kad se to neprijatelj najmanje nada!” Darko Pero Pernjak
oživljava svoga junaka. Baca ga u život mijenjajući mu
zacrtanu sudbinu. Autor postaje regulator, izravnava uspjeh i neuspjeh, ostavljajući
svome junaku godine sudbinsku pukotinu, koju će on
uvjerljivo iskoristiti kao – prolaz na novu razinu preživljavanja. To je izlaz
u stilu deus ex machina. Jer, “moglo je biti i gore”.
Objavljeno u Vijencu, 2009. g.