Himeričan otpor svakodnevici
Ljerka
Car Matutinović
Nemir je, mogli bismo reći, smisao
nove knjige priča Vrijeme pravih kapetana Darka Pernjaka, naratora po
vokaciji, koji se već vješto okušao u romanima, novelama i kratkim pričama (Somina,
2006; Pozitivna nula, 2009; Ščukešina, 2011; Sve Mirkove
procesije, 2012).
Stalan nemir uvriježen je čovjeku.
Nemir koji znači i opiranje i otpor stvarnosti u kojoj se zbiva „nagodba razuma
sa samovoljom svakodnevice“. Sam naslov, Vrijeme pravih kapetana,
paradoksalan je do paroksizma. Naime, ogorčenje, gnjev, nezadovoljstvo
glavnog aktera Vida, koji svojim senzibilitetom otkriva ono što mu
stvarnost uskraćuje, preoblikuje se od zabluda do ispaštanja. Pobuna je to
simbolična i zato paradoksalna. Jer ona ne upućuje na prekid sa svijetom, već
je sklona otporu, opiranju, osporavanju.
Glavni lik, Vid, koncipiran je kao
osamljeno, izgubljeno biće, osvjedočenih etičkih vrijednosti. Oduhovljenim
životom Vid ponire u sebe, izdvajajući se iz mnoštva. U tom
oslobađajućem kontrapunktu on biva osiromašen, jer je izdvojen od pravih
gubitnika koji toga nisu ni svjesni, izloženi gubitničkom „brbljanju“ o
banalnostima svakodnevice.
Četrdesetak priča koje je
objavljivao u Glasu Podravine donose svojevrsni presjek životnih
situacija i događanja, riječju: tu „vražnju zamotavku“ od života (Krleža!), u
kojem se, prepušten prijestupima, pasivnosti, nelojalnosti, zabludama i
zabranama, „koprca“ mali čovjek.
Vid intenzivno komunicira sa
svakidašnjicom, on sve to „gleda, vidi, rezignira, ali i opstaje“. U
svijetu virtualnih čarolija, neostvarenih, opsjenarskih, fejsbukovskih ljubavi,
nostalgičnih sapunica i potrošačkih pomama, on se priklanja, tražeći utočište,
prirodi, snoviđenjima prošlosti kao nepopravljivi romantik. I naslovi
priča aludiraju na trajan nemir i samovolju sive, izopačene svakodnevice (Nestizanje,
Divljanje, Korov, Zveckanje, Lančićarenje, Visoke
pete, Zaustavljanje punog mjeseca, Presuda, Friziranje...).
U literarnom kontrapunktu vremena,
bivšeg (ondašnjeg!) i sadašnjeg, Vid, svojevrsni izopćenik, na mahove se zanosi
poezijom poznatih i dragih pejzaža (rodna Podravina!), a onda se prepusti
banalnoj svakodnevici u kojoj dominira grubost, sirovost, stupidnost pa će tomu
podrediti i svoj način kazivanja, svoj prozni iskaz koji je tada odjek
reportažnih kronika (tzv. žutog i crnog tiska). Jedno je sigurno: autor Darko
Pernjak u knjizi kratkih priča Vrijeme pravih kapetana književnošću se
brani od banalnih, globalističkih tlapnji vremena u kojem živi. Ne
poistovjećuje se i ne miri s tim. Ne pledira za hipermoral, ali
narativnim konstrukcijama naslućuje mogućnosti neke drukčije stvarnosti da bi
se potpunije živjelo. Posebnu pozornost zaslužuje pogovor Lade
Žigo Prošlost kao štit od sadašnjosti.
Lada Žigo
PROŠLOST KAO ŠTIT OD SADAŠNJOSTI
Darko Pero Pernjak: "Vrijeme pravih kapetana"
Vid je "prosječan" čovjek koji radi za prosječnu plaću, ima
kredit u švicarcu, žrtva je sive kolotečine društva koje je odavna s
"repertoara" maknulo "programe" s duhovnim sadržajima.
Razapet je između romantične prošlosti sa starim hitovima, dobrim filmovima,
serijama i spikerima, s vrhunskim idolima i bezlične sadašnjosti koja je puna
novinskih senzacija, reklama, nove "zlatne groznice" (otkupa zlata i
srebra), Facebooka koji zamjenjuje starinsko udvaranje i iščitavanje ljubavi s
lica.... Vid živi između realnosti i sjećanja, život bez perspektive pretvara
mu se u monotoniju, iz monotonije "klizi" u monolog, nespreman da se
srodi s novim "plastičnim" svijetom ostaje usamljeni sanjar,
sjećanjima nastoji usporiti suludo vrijeme u kojem se svakog časa nižu nove
vijesti, slike, trendovi i sve se izjednačava. To je kratak sadržaj nove zbirke
priča poznatog književnika iz Koprivnice
Darka Pernjaka "Vrijeme pravih kapetana", koji iza sebe ima
već pozamašan opus (romane "Procesija", "Kamengrad",
"Pozitivna nula" te mnoge knjige novela i kratkih priča).
Vid je ukliješten između dvije generacije, ne razumije ni svoga sina koji
živi u digitalnom dobu, gadi se hrvatske politike, zaglušuje ga buntovno
vrijeme u kojem se stalno protestira i pljuje (po službama javnog prijevoza, po institucijama javne televizije,
po gradskim urbanistickim uredima, po mirovinskim fondovima, po elektroprivredi...), ježi se od estrade, sve mu
je prebrzo, prenategnuto, premasovno, prepovršno, sve mu je izokrenuto, pa se
nastoji uravnotežiti promatranjem krajolika, "udisanjem" zvukova i
boja prirode kako mu svijest ne bi sasvim posivjela. Žudi barem mislima
uobličiti svijet koji je odavna izmaknuo svakoj logici, opire se velikom
usisivaču koji sve kupi i trpa u isti spremnik, hvata se za ogradu kao
samotnjak na opakoj buri. Ne želi da ga izjedaju fragmenti pomodnog života, ne
želi da ga svijet razlomi, muči se sačuvati svoju cjelinu, katkada uspijeva,
katkada ne, ali nastavlja unutarnju borbu s vanjskim svijetom, kao junak bez
vojnika na bojištu bez granica.
U kratkim pričama stalno se izmjenjuju sulude
slike novog vremena i pjesnički opisi neba, oblaka, vrtova, neretvanskih
madarina, opatijskih kuća, šumaraka – kombiniraju se ubrzavanje i usporavanje,
urbano i poetsko, reportersko i literarno, pa tako autor, vještim preplitanjem
različitih stilova, opisuje i razliku onoga i ovoga vremena. Glavni junak živi
od usporedbi, da se ne bi zagubio u trgovačkom i materijalističkom,
opredmećenom svijetu kao puka stvar – oživljuje u sebi ono ljudsko, u
sjećanjima uživa u sporim taktovima svijeta, duhovnom samoterapijom obnavlja
samoga sebe kako bi se othrvao prosječnosti. No, ostaje sam – gubitnik u
vremenima sjajnih obećanja, puka kontura u blještavoj ikonografiji
"zvjezdanog" doba. Dok se zub Johna Lenona i gaćice Merlinke prodaju
za milijune dolara, on se zagleda u dugu i sanjari kako proći ispod nje; dok
novine objavljuju morbidnu senzacionalističku vijest o vinovačkom Romeu i
Juliji (o dva iskopana zagrljena kostura), on se gubi u slikama netaknutog
krajolika, gubi se u sporosti, u magličastim mislima, da bi odagnao
senzacionalističke slike smrti. Dok mu sin govori o ljubavi na Facebooku, Vid
se sjeća poetične ljubavi Ane Karenjine i Vronskog, priziva ljubav kao
dugotrajnu dramu s nijansama... Turskim sapunicama suprotstavlja stari Eros
koji je imao priču s epizodama - zanosio pogledom, dodirom, da bi lagano rasplamsavao
ljubav i strast. U vremenu poistovjećivanja Vid žudi različitost,
individualizam, no individualizam nužno završava u osami. Dok se na "Hrvatskom supertalentu"
slavi plesač koji žonglira s božićnom jelkom, dok se dovitljivi Amerikanac Harmon upisuje u Guinnessovu
knjigu rekorda zato što je stoosamdeset i pet puta mignuo obrvama, Vid priziva
staro vrijeme svoga tranzistora s jednom jedinom radio stanicom, s pouzdanim
vremenskim prognozama i pozdravima profesionalnog spikera. Vid ne može
naprijed, ne može sustići novo vrijeme, pa ga nastoji pobijediti tako što u
mislima odlazi unatrag - u poznatu okolinu, u stare vinograde, birtije, na
stara izletišta. Prošlošću nastoji, paradoksalno, preduhitriti budućnost – želi
ostati uljuljkan u sjećanjima kao u kolijevci, lijepim mislima ubiti sveopću
rugobu današnjice.
Darko Pernjak veoma vješto
prikazuje i unutarnje stranje glavnoga lika – iz bijesa on “klizi” u romantiku,
pa zapada u melankoliju, potom se trza iz melankolije i opet ga obuzima prkos –
emocije ostaju jedino osvetničko Vidovo oružje protiv “sile” vremena.
Zanimljivo je kontrastiranje
prizora digitalnog doba i prizora prirode – iz bezličnosti se naglo zapada u
svijet oblika, boja, u svijet koji ima mirise i okuse, iz virtualnog se ulazi u
dodirljivo. Zapravo, (su)postoje dva svijeta – urbani svijet i svijet prirode
koji se ne da preobličiti. No u našem (ne)vremenu svi žive život s ekrana, nema
više subjekta, svi postaju objekti opće ponude. Vid, iako je gubitnik, ostaje
subjekt, osviješteni promatrač poremećenog globusa, koji traga za još
preostalim ljudskim i prirodnim slikama. Subjet koji nema koristi od svog
dubokog subjektivizma! Ali, ipak svoje “ja” suprotstavlja onom općem i
beznajačnom “mi”.
Priče Darka Pernjaka teku,
čitatelj sad zastaje na detaljima (stari, pijani Joža, iscrpljena radnica koja
u pauzi puši cigaretu), sad se prepušta apstraktnim opisima, sad prati brze
slike vremena, sad se uvlači u slojevitu nutrinu glavnog lika. Izmjenjuju se
stanja, priče stoga nisu dosadne, imaju ritma, slikovite su i misaone
istodobno. Prevladava sjeta poput velikog sivog oblaka na kojemu plovimo,
promatrajući ludi svijet odozgo. Sjeta je još jedino preostalo stanje čovjeka
koji žudi za iščezlim vrijednostima - “nakljukan” je trendovima i reklamama, ali
se gađenjem i opire hipnozi. Ostaje stoga uvijek “između” - zadanog i žuđenog,
postojećeg i prohujalog. Taj “međuprostor” je zapravo glavna pozornica na kojoj
se odvija Vidov život – odvija se bez publike, bez novinara, jer je glavni
junak na pozornici sebe razgolitio, skinuo sve glumačke maske. Iskrenost i
dubina ne zanimaju estradnu javnost, čovjek kao što je Vid ostaje jedini
svjedok vlastita života. Usamljeni hodač koji laganim koracima prolazi kroz
kaos kapitalizma. Misaono biće koje lebdi između ideala i okrutne zbilje.
Čovjek pun ideja s one strane tržišta. Nostalgičar kojem je prošlost štit od
lažnih heroja sadašnjosti.
Mnogi čitatelji u Vidu će
prepoznati sebe. Stoga, iako je glavni junak izdvojen iz svijeta, priče o njemu
zasigurno će doći do čitatelja koji, baš kao Vid, žude neki drukčiji, bolji
svijet, svijet susreta i dodira, svijet bez praznih očiju koje površno
promatraju isprazan repertoar
današnjice.